Dapat isteri baru.

Terjadi di Perak.. ambil ikhtibar..

Setelah selesai solat Zohor di sebuah masjid di Kampung Manjoi… Disebabkan takut jem.. aku bergegas ke kereta. Tetapi ketika diparking langkahku terhenti seketika… ada sebuah dompet besar betul² terjatuh di tepi kereta ku. Dengan hati² aku angkat dompet itu. Agak berat berisi.

Rasa serba salah, dengan terpaksa demi untuk mengetahui identiti pemiliknya, aku buka dompet itu dan menemukan sebuah envelop besar dari nama sebuah bank. Aku baca didalamnya juga ada nama dan alamat, serta sejumlah wang. Duit note RM100 dalam 10 ikatan yang tebal. Aku panik. Antara keliru dan rasa amanah, aku kembali ke masjid. Wang ini harus aku cari pemiliknya. Tapi tanya semua jemaah, tak seorang pun yang kenal.

Aku tidak ada pilihan selain mencari pemiliknya….. Lantas aku bergegas memandu ke alamat yang ada dibungkusan wang itu. Ketika sampai, aku cuba beri salam dan mengetuk pintu pagar rumah. Keluar seorang lelaki yang sudah berumur berperawakan tinggi, berkulit putih cerah kearab-araban yang menjawab salam dan bertanya “mahu mencari siapa..?”

Aku bagi tau dia “Saya hendak berjumpa dengan Tuan Haji Salim, betulkah rumah ni..?”

“Saya Hj Salim.. ada apa encik..?”

“Pak Haji tadi solat di masjid di Ittihadiah..” tanya ku.

“Ya.. Betul..”

“Pak Haji tadi ada bawa apa² tak, waktu pegi solat..?”

Dia menjawab “Astaghfirullah.. iya .. saya bawa dompet besar coklat dan dari tadi saya mencari-carinya.. Saya lupa dimana letaknya..” Pandangannya ke arah saya penuh dengan tanda tanya.

Aku pergi ke kenderaan dan mengeluarkan dompet besar yang aku jumpa tadi. “Dompet yang ini ke Tuan Haji..?”

“Ya..ya.. yang itu.. Alhamdulillah.. terima kasih nak.. Dalam tas ini bapak simpan wang yang bapak baru ambik dari Bank tadi..”

Tanpa banyak bicara, aku serahkan dompet itu dan minta diri untuk pulang.

Tapi aku ditahan pak Haji Salim “Tunggu nak, ada yang ingin saya hadiahkan padamu sebagai tanda terima kasih saya..”

Hj Salim yang berwajah arab ini, lalu memanggil nama seorang wanita. Tidak lama kemudian muncul seorang wanita berhijab…. mata bertentang mata… cair hati tak terkata… degup jantung kencang tak terkira….

“Nak ini anak saya. Dia belum menikah. Dia janji akan menikah dengan laki² yang baik dan jujur seperti kamu..”

Aku terkejut bewak.. Dengan tergagap aku berkata, “Maaf Tuan Hj, saya sudah beristeri. Saya kena bincang dengan isteri saya.. dan mintak izin dengan dia tentang rancangan Tuan Hj ni..”

Hj Salim tersenyum, dia kata “Bertenang nak, nanti biar saya yang minta izin dari isterimu. Ada no hp nya..?”

Aku mengangguk lesu.. malu tapi mau…mana tak maunya….. Anak dia punya la cun…. lalu aku pun bagi la no hp wife aku. Tuan Haji Salim terus dial nombor tu….dan dia bagitau cerita sebenar……

Tubuh aku tiba² mengigil…… apalagi saat telefon tu diberikan kepada aku…. katanya isteri ku mahu bercakap dgn aku, terlintas di fikiranku…… apalah aku nak jawab nanti…

Bagaikan halilintar membelah bumi…. Di saat terdengar suara isteri ku bercakap dengan agak kuat…

“Bang…. bang…. Abangggg bangun..!! Asar dah nak abis ni…”

Hari² cerita politik pun boring gak kan…..😅😅

Relax

TAHUKAH MEREKA.

Apakah yang DS Najib akan lakukan terhadap Tun M jika pada masa ini DS Najib masih memegang jawatan sebagai PM?

Jawapan DS Najib.

Jika masa ini saya masih PM. saya boleh saja menggunakan mahkamah untuk bicarakan Tun M, namun dalam usia beliau 93th saya akan di katakan derhaka kepada orang tua

Di samping itu juga kita perlu ingat bahawa selain dari mahkamah dunia kita masih ada mahkamah di Akhirat.

Maka saya fikir biarlah Mahkamah Akhirat yang menentukan nasibnya disana.

Sesungguhnya saya tidak akan bertindak sekejam itu kepada orang Tua. 😞

DS Najib siap kata lagi kita rileks-rileks sudahlah Ridzwan. sebaik-baiknya minta pertolongan dari ALLAH SWT.

Itulah bezanya DS Najib dan Tun M

Yang sayang DS Najib sila tekan 1 atau Like tanda sokongan untuk Bossku Najib

SEBARKAN

Jauh

Sebelum Negara China diserang Coronavirus Presidennya dengan bangga dan angkuh berucap dlm satu mjlis “Tiada kuasa yg mampu menyekat kemajuan negara besar kami, tiada kuasa yg mampu mnyekat kemajuan negara dan kehebatan negara kami”.

Dalam masa yg sama China memenjara, menyiksa, memisahkan ahli keluarga rakyatnya yg beragama Islam, etnik Uighur dan mereka bermati matian menafikannya walaupun berita berkaitan tular seluruh dunia.

Demi mengenang dan belas kasih umat islam pada saudara seagama di China banyak masjid² di seluruh dunia bersatu membuat solat hajat dan berdoa memohon pd ALLAH selamatkanlah saudara seagama kami di China yg sedang dizalimi.

Sungguh ALLAH itu maha pengasih lg maha mendengar keluhan hambanya. Bukan bumi China diterbalikkan, bukan ribut taufan yg ALLAH hantar membadai ,bukan juga kebakaran besar yg membakar tp ALLAH mengantar azab yg lebih dahsyat dr semua itu. Itulah CORONAVIRUS.

Dasyatnya Coronavirus sehingga dianggap bencana yg mampu meruntuhkan tembok besar China yg dibanggakan mereka. Kenapa Coronavirus dianggap bencana besar kepada China?

  • Hampir lima juta rakyat Wuhan keluar meninggalkan bandar itu. Wuhan kini digelar bandar berhantu, sunyi sepi hampir semua perniagaan ditutup. Stesyen keretapi dihentikan. Rakyat berkurung dlm rumah sepanjang masa.
  • Bukan saja Wuhan hari ini Coronavirus merebak ke seluruh bandar² besar China.

-Antara yg paling terkesan dan menanggung tekanan yg hebat adalah doktor² dan jururawat² di hospital yg 24 jam terpaksa berjaga merawat mangsa² Coronavirus, dalam masa yg sama mereka juga sangat takut dijangkiti hingga ada pesakit² yg terpaksa dibiarkan mati begitu saja di depan mata tanpa sempat dirawat.

-Banyak negara² kuasa besar seperti Australia, Canada, Perancis, Jerman dll membatalkan penerbangan ke China buat sementara malah ada negara yg tidak membenarkan rakyat China masuk ke negara dan negeri mereka termasuk Sabah dan Sarawak.

Dlm keadaan rakyat China berpusu² lari dr negara mereka negara lain pula tidak menerima kedatangan mereka.

-Banyak syarikat penerbangan terpaksa menanggung kerugian gara² banyak penerbangan ke China terpaksa dibatalkan.Tiada lg warga dunia yg mahu ke China takut dijangkiti.

-Seluruh dunia seolah² memboikot negara China,mengelak dr bertemu rakyat China terutama yg baru tiba dr negara China.

-Bertambah malang Coronavirus ni bukanlah makhluk berbentuk objek dan ia x mampu dilihat dengan mata,dijangkiti melalui udara dan hingga hari ini China masih belum mampu menahan Coronavirus dr terus menular menyerang rakyatnya tanpa belas kasih dan mereka masih belum menemui penawarnya walau mereka punya teknologi yg hebat yg mereka banggakan.

Kesimpulannya.

Sapa yg menghantar wabak Coronavirus ke China?Jawapannya adalah ALLAH SWT.

ALLAH yg mengantar Coronavirus ke China bg mengajar dan memberi pengajaran kepada bangsa yg sombong angkuh kononnya tiada kuasa yg mampu melawan kemajuan dan kehebatan mereka.

Mereka lupa mereka cuma makhluk dan hamba yg sangat lemah dan ALLAHlah Pemilik alam ini dan Dia lah ALLAH yg maha berkuasa yg mampu menghapus penduduk bumi dlm sekelip mata.

Ini juga adalah satu Bencana bg menghukum mereka yg menyiksa umat islam Uighur tanpa belas kasih hanya kerana mereka itu umat islam. Bukan saja umat islam etnik Uighur dizalimi malah ajaran islam dihalang dr terus diamal oleh etnik Uighur ini, Al Quran dibakar,solat dihalang, suami isteri dpisahkan dan dipaksa pula wanita islam berkahwin dengan rakyat China yg bukan islam.

Mereka tidak tahu satu²nya agama yg diterima disisi ALLAH adalah Islam. Hari ini doktor² dan rakyat China disaran membasuh tangan, hidung dan mulut sehari paling kurang 4 kali untuk elak dr dijangkiti virus corona sedangkan ajaran islam mengajar umatnya berwuduk iaitu membasuh mulut, hidung, tangan, kepala, telinga dan kaki sehari 5 kali. Boleh nampak tak betapa islam sangat menjaga kebersihan dan mementingkan kesihatan umatnya?

Umat islam yg jaga solat sehari wuduk 5 Kali insyaAllah ALLAH jaga dan elak dijangkiti Coronavirus. Untung kan jd umat Islam? itu yg China x mahu lihat berlaku dan tersebar di bumi China dan akibatnya hari ini mereka seolah² dihantui mimpi ngeri yg belum ada penghujungnya.

Kalau mereka rasa mereka sudah cukup berkuasa dan bangsa yg hebat mereka lupa dan tidak tahu Qarun yg jauh lebih kaya mati ditelan bumi, bangsa Firaun yg jauh berkali ganda lebih hebat dari China mati ditelan laut. Namrud raja yg luas kuasanya dimusnahkan Allah melalui makhluknya yg kecil iaitu nyamuk, Tentera Abrahah yg gagah satu ketika dulu dihancurkan ALLAH melalui Burung Ababil.

Hari ini China yg rasa diri paling berkuasa ALLAH hantar tenteranya yg bernama Coronavirus.

Setakat negara China yg pada mata kita sangat luas dan besar hebat tp disisi ALLAH ia hanya sebesar kuman sekelip mata boleh dihapuskan dr muka bumi.

Kalau China rasa mereka mampu memenjara ribuan umat islam Uighur sewenang wenangnya, hari ini dengan kuasa ALLAH seluruh dunia seolah² sedang memenjara seluruh rakyat China, memboikot, menjauhkan diri dr rakyat China, tidak membenarkan rakyat China masuk ke negara² lain malah rakyat China sendiri tidak dibenarkan keluar dr negara mereka.

Dasyat kan penangan Coronavirus?

Sekarang sapa lg hebat dan berkuasa? Negara China atau ALLAH?Pokoknya jangn sesekali angkuh dan sombong dengan kuasa yg ada.Jangan cabar kuasa ALLAH. Bukan setakat bencana Coronavirus malah jauh dr itu ALLAH mampu menghukum hamba²nya yg ingkar. Itu baru hukuman dunia tunggulah hukuman di akhirat puluhan kali ganda jauh lebih dahsyat menyiksakan.

Pengajaran dari wabak Coronavirus ini adalah:

Kehebatan yg kita ada hanyalah sementara, duit yg kita ada adalah sementara, kekayaan yg kita ada adalah sementara, kecantikan, harta yg kita miliki adalah sementara, keluarga anak isteri adalah sementara, kesihatan yg kita kecapi adalah sementara, kuasa yg kita banggakan adalah sementara.

Dan semua itu bukanlah milik kita semuanya milik ALLAH. Bila² masa saja semua yg kita miliki akan diambil semula dan hilang sekelip mata.Jadi untuk apa kita bangga dengan nikmat yg tidak kekal.Selagi diberi kuasa rendahkan diri,jangan zalimi mereka yg lemah dan x punya kuasa…

Sungguh andai doa mereka yg dizalimi dimakbulkan ALLAH tunggulah azab dan balasan ALLAH itu x tertanggung.

Lihatlah betapa indahnya bumi Kundasang.Ini juga antara ciptaan ALLAH yg mengasyikkan mata “berjalanlah kamu dimuka bumi lihatlah keindahan dan kehebatan ciptaanku,ambillah pengajaran darinya.”

Jauh perjalanan,indah pemandangan,tambah pengetahuan dan pengalaman,mengajar kita erti kehidupan.

Moga dengan kita mengambil pengajaran dr setiap kejadian ALLAH lalu kita dijauhkan dr sifat bangga diri dan sedar diri kita cuma hamba x punya apa² dan tidak lupa pd sang pencipta alam semesta ALLAH Rabbul Alaminn walau siapa kita walau dimana kita berada.